Seneste trafiktal for CPH:
December > 1.719.031 +3,0%    
November > 1.884.627 +2,4%   
Oktober > 2.330.985 +7,1%   
RSS
Københavns Lufthavn ønsker flere ruter til Asien Print Email
Publiseret af Administrator   
Tirsdag, 07 April 2015 19:40

Københavns Lufthavn har netop i perioden fra d. 15-17. marts deltaget i Routes Asia konferencen, der blev afholdt i byen Kunming som ligger i det sydvestlige Kina. På konferencen mødte ca. 900 delegerede hinanden, hvilket var fordelt på personer fra mere end 100 flyselskaber og over 200 forskellige lufthavne.

Hovedfokus for konferencen var drøftelse af ruter til og fra det asiatiske kontinent, hvor Københavns Lufthavn blev repræsenteret af ruteudviklingschef Ole Wieth Christensen, samt senior ruteudvikler Ulv Elbrik, der blandt andet har Asien som ansvarsområde. 

Københavns Lufthavn har i en årrække haft særlig fokus på at udvide antallet af direkte ruter mellem København og Asien. Yderligere ruter til Asien er nemlig en vigtig forudsætning for, at Københavns Lufthavn kan opfylde den vision som er beskrevet i Expanding CPH, og som gerne skulle bidrage med 40 millioner årlige passagerer i lufthavnen inden år 2040.

Inden konferencen begyndte blev der i den nyhedsavis som analysefirmaet anna.aero udgiver i forbindelse med alle Routes konferencer, bragt en artikel hvor Ole Wieth Christensen udtalte sig om forventningerne til konferencen.

Her kom det frem at lufthavnens topprioriteter i Asien i øjeblikket er Hong Kong, Delhi, Seoul og Manila, der alle er destinationer som er blandt de største uservicerede interkontinentale ruter fra København. Hong Kong er nr. 2 på listen, mens Seoul, Manila og Delhi følger efter som henholdsvis nr. 5, 6 og 7 på denne liste.

Hong Kong

Det har længe været et stort ønske at få genetableret en direkte rute mellem København og Hong Kong, hvor der senest var direkte trafik frem til slutningen af 1990'erne, hvor SAS fløj denne rute. Hong Kong blev derfor også fremhævet over for anna.aero af Ole Wieth Christensen, som en destination med stort potentiale og en af de store prioriteter for konferencen. 

Det var uden tvivl en streg i regningen for Københavns Lufthavn, at SAS i slutningen af sidste år præsenterede Stockholm-Hong Kong som ny interkontinental rute fra september måned 2015. Dette får dog ikke lufthavnen til at droppe troen på en direkte rute til Hong Kong, men det er nu usandsynligt at SAS vil være interesseret i denne rute inden for en overskuelig fremtid.

Derfor er fokus i stedet for rettet mod andre selskaber og ifølge CPHtravellers oplysninger, så har Københavns Lufthavn i en længere periode været i dialog med flere selskaber om at åbne mellem København og Hong Kong. En oplagt kandidat vil være Hong Kong baserede Cathay Pacific, som er et af de mest anerkendte flyselskaber i verden.

Cathay er desuden inden for den seneste tid igen begyndt at ekspandere på det europæiske marked, hvor Manchester blev åbnet som ny europæiske destination i slutningen af 2014, efterfulgt af Zürich her i slutningen af marts måned. Senere på året følger Düsseldorf som den tredje nye europæiske destination inden for et år.

Alle disse nye Cathay Pacific destinationer i Europa, vil blive betjent med Boeing 777-300ER der i øjeblikket udgør rygraden i Cathay Pacifics interkontinentale trafik. Cathay Pacific har dog bestilt ikke mindre end 22 Airbus A350-900, der efter planen skal anvendes til yderligere ekspansion i det europæiske og amerikanske marked. Cathay Pacific vil efter planen tage levering af den første Airbus A350-900 i februar måned 2016.

Efter konferencen oplyser Københavns Lufthavn, at man stadig er i dialog med flere selskaber omkring en rute til Hong Kong. For nuværende vil lufthavnen dog ikke selv sætte navn på hvilke selskaber det drejer sig om, men internationale branchekilder oplyser til CPHtraveller, at en annoncering af København som ny Cathay Pacific destinaton kan være relativt nært forestående.

Delhi

CPHtraveller har tidligere omtalt at Air India efter sin indtræden i Star Alliance er langt med konkrete planer om en direkte rute mellem Delhi og København. Indtil videre er disse planer dog ikke blevet realiseret, og det er derfor naturligt at Københavns Lufthavn fortsat har fokus på at sikre en direkte forbindelse til Indien. 

Air India deltog dog ikke på konferencen i Kunming, og der blev derved ikke i denne sammenhæng videre dialog om muligheden for en rute mellem Delhi og København. 

Seoul

Sydkorea og Seoul har indtil videre været en manglende prik på destinationskortet fra både København og Skandinavien. Det er en destination med en stor andel af forretningsrejsende og en oplagt mulighed som ny asiatisk destination fra Københavns Lufthavn.

Korean Air har de seneste 2-3 år fløjet en serie af charterflyvninger mellem Seoul og Oslo i sommermånederne. Der har været forlydende om at disse flyvninger ville blive konverteret til fast ruteflyvning året rundt, men indtil videre er dette ikke sket. Korean Air er medlem af SkyTeam alliancen og derved som udgangspunkt ikke den mest oplagte kandidat mellem København og Seoul.

Her vil det give mere mening med et Star Alliance selskab, hvorved mulighederne begrænser sig til enten SAS eller sydkoreanske Asiana. Dette vil give mulighed for feed i begge ender af ruten og mulighed for samarbejde mellem de to Star Alliance partnere

Manila

Filippinerne og Manila er formentlig ikke den destination der først kommer frem på nethinden, når der tænkes på nye mulige langdistancedestinationer fra København. Ikke desto mindre er Manila den sjette største uservicerede interkontinentale destination fra København, med lige over 31.000 indirekte rejsende i 2014.

Der er i dag meget få ruter fra Europa til Manila og markedet er i høj grad præget af lav indtjening per billet. Manila er derfor formentlig ikke aktuel fra København på den korte bane, men det er en destination med betydelig potentiale på sigt.

Kina

I forbindelse med Routes Asia annoncerede Air China en ny rute fra Beijing til Minsk og Budapest, hvorved Københavns Lufthavn endnu engang måtte se sig forbigået af Air China.

Tilbage i november måned 2011 annoncerede Air China ellers en direkte rute fra Beijing til København med opstart i sommeren 2012. Inden flyvningerne kom i gang valgte kineserne dog at hive stikket til denne rute, således at planerne aldrig blev realiseret.

Det er dog stadig et stort ønske med flere ruter til Kina fra København, da der er et stort potentiale i det kinesiske marked og i at bringe kinesiske turister til København. Københavns Lufthavn ser det derfor stadig som realistisk at et eller flere kinesiske selskaber vil flyve på København inden for de næste par år. 

 Næste opgave for ruteudviklingsteamet i Københavns Lufthavn bliver Routes Europe som afholdes fra d. 12. til d. 14. april i Aberdeen

 Foto: 

 

Skriv kommentar

Din kommentar vil først fremgå når den er blevet godkendt af CPHtraveller.

Vi forbeholder os ret til at afvise kommentarer uden videre begrundelse.

Sikkerhedskode Opdater